اولین نفر مطالب روز دنیای کسب و کار را دریافت کنید .

ایمیلتان را وارد کنید تا مطالب را برایتان ارسال کنیم.

اطلاع رسانی کرونا؛ چالش ها و روش ها

اطلاع رسانی کرونا؛ چالش ها و روش ها

کرونا مهمان ناخوانده ای بود که خیلی سر زده وارد زندگی ما شد و به جایی رسید که اکنون کمتر کسی روی زمین خیالش از آن راحت است. هرچند این ویروس ناشناخته است و تا کنون واکسن یا درمان قطعی آن پیدا نشده است، اما داده های زیادی راجع به شیوع و انتقال و همچنین رفتار این ویروس در نواحی مختلف، توسط مجامع پزشکی و علمی جمع آوری شده است.

ساده ترین راه انتقال ویروس کرونا تعامل فیزیکی افراد است، همچنین ویروس از طریق تماس دست آلوده با صورت نیز منتقل می شود. با این شرایط و با توجه به سرعت و احتمال بالای انتقال کرونا، پرهیز و ماندن در خانه بهترین روش جلوگیری از ابتلا به آن معرفی می شود.
از اولین روزهای پیدایش کرونا در ایران، رسانه های مختلف فعالیت های خود را برای اطلاع رسانی و تشویق مردم برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی آغاز کردند. در این مقاله می خواهیم روش های مهم اطلاع رسانی به صورت گسترده که برای آگاه سازی مردم نسبت به شیوه نامه های بهداشتی، استفاده می شوند را بررسی کنیم. در این بررسی ظرفیت های موجود در کشور را در نظر گرفته ایم.

گروه 1: رسانه های جمعی و نشریات

مثل تلویزیون، رادیو، روزنامه ها و مجلات و بیلبورد های موجود در سطح شهر. این وسایل به علت سهولت دسترسی، نقش اصلی را در رساندن پیام به مخاطب دارند. البته نشریات مکتوب به علت تیراژ پایین و سرعت کم انتقال پیام، عملکرد ضعیفتری نسبت به بقیه دارند اما با این حال عضو مهمی از این ابزارها محسوب می شوند.

ارسال پیام صوتی انبوه یکی از بهترین روشهای اطلاع رسانی عمومی در بحران کرونا است

گروه 2: وب سایت ها و شبکه های اجتماعی

امروزه به دلیل فراگیری استفاده از اینترنت، این نوع از رسانه ها به صورت گسترده و مؤثر کاربرد دارند و یک روش سریع برای انتقال پیام به مخاطب محسوب می شوند. اما این نوع از رسانه ها محدودیت مهمی دارند و آن چالش قابل استناد و علمی بودن محتوا است. متأسفانه انتشار اخبار کذب و بی پایه و اساس در این رسانه ها رایج است. و این اخبار برای مردم ایجاد سردرگمی می کند. بنابراین اگرچه سرعت انتقال اطلاعات در این رسانه ها زیاد است،اما دقت انتشار اخبار مناسب نیست و می تواند غیر قابل اعتماد باشد.

گروه 3: اطلاع رسانی به صورت پیامکی

این روش به صورت گسترده توسط وزارت بهداشت انجام می گیرد. در این روش پیام با دقت مناسبی از فرستنده به گیرنده منتقل می شود. اما گاهی به دلیل عدم دسترسی به شبکه و از دست رفتن آنتن و یا اختلال های این چنینی موجود در شبکه های مخابراتی، همه پیامک های ارسالی به دست مخاطبان نمی رسد.

گروه 4: ابزارهای همگانی تر و در دسترس تر مانند تلفن

با توجه به این که بهترین روش پیشگیری ماندن در خانه است، وسیله ای مثل تلفن می تواند کاربردهای زیادی در روند مدیریت و کنترل بیماری داشته باشد. مثلاً کارهایی مثل آمارگیری و بررسی افراد مبتلا و یا ابلاغ توصیه های بهداشتی. فناوری ارسال پیام صوتی انبوه به تلفن ثابت و همراه در سراسر کشور، طی چند سال اخیر و توسط یک شرکت خصوصی در ایران راه اندازی شده است. مهم ترین ویژگی این فناوری، احتمال 100 درصدی رسیدن پیام به دست مخاطب است. همچنین ارتباط مستقیم با افراد خانوار، قابلیت ارسال انبوه به صورت هم زمان و همچنین حالت دریافت نظر سنجی و تعاملی بودن را می توان از جمله ویژگی های این روش در اطلاع رسانی در ایام بحرانی عنوان کرد.

آوانک، اولین سامانه ارسال پیام صوتی در ایران، در شرایط بحرانی اکنون که ویروس کرونا باعث ایجاد بحران در سطح کشور شده است، در قالب عمل به مسئولیت اجتماعی خود برای همکاری با وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح در طرح غربالگری مبتلایان و فرایند های اطلاع رسانی دقیق و منظم با بهره گیری از تمام ظرفیت های گویندگی، سرورها اعلام آمادگی می نماید.

به آوانک بپیوندید
Share
تندیس طلائی رهبری
نشان عالی رضایت مندی مشتری

استفاده از مطالب سايت آوانک فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به نرم افزاری آموت می‌باشد.

Top