caseblog

آوانک یا پیامک؟!

27 آبان 1395

27 آبان 1395

آوانک یا پیامک؟!

اواخر مرداد ماه 1393 بود که برندی تحت عنوان آوانک متولد شد. محصولی که خدمت جدیدی در عصر ارتباطات ارائه می کند. آوانک اولین اپراتور پیام صوتی در ایران است که با هدف توسعه سیستم های اطلاع رسانی و تبلیغات به عنوان رسانه ای منحصر به فرد پا به عرصه رقابت گذاشت.

در این مطلب قصد داریم به بررسی نقاط قوت و ضعف دو رسانه آوانک و پیامک بپردازیم و آن ها را با هم مقایسه کنیم.

 

1- نحوه ارسال پیام:

در هر دو سرویس ارسال پیام از طریق پنل های اینترنتی صورت می گیرد که البته به دلیل محتوای متنی پیامک، تولید محتوای آن نسبت به پیام صوتی آسان تر بوده. زیرا برای تولید پیام صوتی نیاز به یک صدای استاندارد و محیطی مناسب ضبط و یا سفارش ضبط به استودیو های ضبط صدا است.

البته به این موضوع رو هم باید اشاره کرد که با بروزرسانی هایی که آوانک انجام داده است، با اضافه کردن سرویس هایی مثل آواخوان و آوامیکس این مشکل را برای کاربران رفع کرده است.

 

2- دریافت کنندگان پیام:

مخاطبین دریافت کننده پیام های صوتی آوانک تمامی مشترکین تلفن ثابت و همراه هستند که البته هیچ نوع محدودیتی از نظر بلاک کردن شماره و تبلیغات وجود ندارد. در مقابل مخاطبین پیامک تنها دارندگان تلفن همراه هستند که البته باید گفت در این سرویس امکان بلاک کردن پیام های ارسالی و تبلیغاتی وجود دارد که باعث کاهش جامعه هدف می شود.

 

3- هزینه ها:

در هر دو سرویس در ابتدا می بایست پنل آن را خریداری کنید، که در نگاه اول هزینه خرید پنل آوانک نسبت به پیامک بیشتر می باشد و همین امر کمی باعث تردید کاربران در خرید آوانک می شود. اما با یک دید دقیق تر و مقایسه اماکانات موجود در آوانک میشه به یک رضایت کامل در خرید و پرداخت هزینه آن رسید.

در قدم بعدی هزینه های ارسال پیام در این دو سرویس مطرح می شود. هزینه ارسال پیام صوتی در آوانک بابت هر ثانیه، معادله 2.1  تومان می باشد و در مقابل هزینه هر صفحه پیامک حدود 13 تومان می باشد.

با توجه به آزمون های انجام شده هر 10 ثانیه پیام صوتی معادل 2 صفحه پیامک است. پس با یک حساب سرانگشتی  به این نتیجه میرسیم که هزینه ارسال 10 ثانیه پیام صوتی آوانک 21 تومان می باشد و همان متن در پیامک 26 تومان خواهد شد.

 

3- میزان تاثیر گذاری:

طبق تحقیقاتی که توسط کارشناسان بازاریابی و تبلیغات انجام شده، اولویت هایی که در اعلان (Notifications) های موبایل وجود دارد، تماس تلفنی اولین و مهم ترین آن هاست و پیامک در اولویت های دوم به بعد قرار می گیرد.

اما این موضوع را هم باید گفت که پیامک های متنی به نوعی اطلاعات مکتوب و همیشگی برای کاربران است که می تواند در هر زمانی مجدد آن ها را مطالعه کند.

این موضوع نیز در ابتدا دغدغه کاربران آوانک بود که آوانک توانست با سرویس تماس برگشتی تا حدی این موضوع را پوشش دهد. ( تماس برگشتی یعنی تماسی که کاربر با همان شماره ای که از سمت آوانک گرفته شده میگیرد و می تواند آخرین پیام صوتی ارسالی را گوش دهد)

 

4- گزارش گیری:

پس از یک ارسال موفق، مهم ترین پارامتر موضوع گزارش گیری از ارسال است. این موضوع در آوانک به صورت دقیق با نمودار به کاربر ارائه می شود.

مواردی همچون: 

- تعداد پیام های ارسال 

- مخاطبینی که در دسترس نبودند

- مخاطبینی که به تماس پاسخ ندادند

- مخاطبینی که تلفن آن ها مشغول بوده است

و همچنین در بخش نمودار اثر بخشی می توانید درصد ثانیه های گوش کردن به پیام صوتی ارسال شده را مشاهده و بررسی کنید.

این نوع گزارش گیری در پیامک در دسته بندی های زیر می باشد

- پیام های ارسال شده 

- پیام های ارسال شده به بلاک

- پیام های ارسال نشده 

 

5- ویژگی های مشترک:

جدا از مقایسه های انجام شده ویژگی هایی هستند که به صورت مشترک در هر دو سرویس موجود است. ویژگی هایی مثل 

- امکان نظرسنجی

- امکان ارسال پیام با پارامتر های اختصاصی هر کاربر ( نام و نام خانوادگی....)

- ارسال انبوه 

و....

در نهایت باید گفت که آوانک و پیامک به عنوان رسانه هایی هستند که هر کدام نیاز مشخصی از کسب و کار های مختلف را بر طرف می کنند. گاه در برخی کسب و کار ها آوانک بازخورد بهتری دارد و نیاز به استفاده از این محصول است و گاهی پیامک پاسخگوی نیاز کسب و کار هاست.

این مطلب به جهت مقایسه امکانات این دو رسانه و برای آگاه سازی آن دسته از مخاطبینی است که در انتخاب یکی از این دو رسانه برای کسب و کار خود دچار تردیدند.

کانال تلگرام آوانک
Share

برای اطلاع از آخرین اخبار و جشنواره های آوانکی به جمع ما بپیوندید.

تندیس طلائی رهبری
نشان عالی رضایت مندی مشتری

استفاده از مطالب سايت آوانک فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به نرم افزاری آموت می‌باشد.

شرکای تجاری شرکت توسعه ارتباط و خدمات طلائی خاورمیانه و شرکای تجاری شرکت مخابرات ایران
Top