caseblog

سهم صدا در تبلیغات و بازاریابی دیجیتال چیست؟

24 اسفند 1395

24 اسفند 1395

سهم صدا در تبلیغات و بازاریابی دیجیتال چیست؟

سهم صدا در بازاریابی و تبلیغات برندها بسیار معمول می باشد. ممکن است لفظ آن کمی پیچیده باشد و یا برای کسی که اولین بار است آن را می شنود عجیب باشد. اما متعجب نشوید، زیرا دقیقا به معنی آن چیزی است که درک میکنید. این مقاله معنی "سهم صدا" و یا SOV را روشن می سازد.

تعریف

به صورت مختصر SOV به عنوان سهمی کلی از نمایش تبلیغات است که یک برند میگیرد. در یک کلام، راهی است برای اندازه گیری حضور یک برند ، و یا اندازه گیری اینکه چقدر یک برند در تبلیغات و در طول یک بازه ی زمانی مشخص نمایان است. و معمولا نشانگر درصدی از کل است. گرچه تعریف سهم صدای هر برند با دیگری متفاوت است. اما میتواند به اصول و رسانه ی تبلیغاتی بستگی داشته باشد.

محاسبه ی سهم صدا

شاید فکر کنید محاسبه ی سهم صدا پیچیده باشد. اما به سادگی تعریف آن است. با این حال، شما به مقداری داده درباره ی رقیبانتان نیاز دارید تا این محاسبه را انجام دهید. این محاسبه را میتوان در صنعت، دسته بندی های مختلف، و یا رقبای مستقیم خود انجام داد. یک مشتری مخابرات را با نام A تصور کنید، A با مجموع 100 نمایش تبلیغ، بازاریابی می کند. اگر مجموع نمایش مخابراتی 40 تبلیغ باشد، نمایش تبلیغاتِ A 20 تا خواهد بود. بنابراین، سهم صدای این مخابرات، 50 درصد در مقابل رقبا و 20 درصد در برابر صنعت خواهد بود.

در اینجا بیشتر رقبای مستقیمتان محاسبه می شوند. زیرا نیاز است تا محیط رقابتی را با برندهای مربوط یه برند خودتان درک کنید.

فرمول

مجموع نمایش تبلیغاتی که برندتان میگیرد، تقسیم بر مجموع نمایش تبلیغاتی که در دسته بندی شما وجود دارد.

این فرمول به شما درصدی از این می دهد که در مقابل رقبایتان در کجا ایستاده اید، به خصوص در زمانی که میخواهید بیشترین بازدید را به دست آورید.

تفاوت در سهم صدا

در ادامه به روش های مختلف این سهم صدا نگاهی خواهیم کرد، همچنین بررسی خواهیم کرد که چطور با معانی مختلف در رسانه های مختلف متفاوت است:

بازاریابی

 بازاریابی صدا را به عنوان یک چتر فرض کنید که تمامی محیط بازاریابی که یک برند به کار میبرد را می پوشاند. بازاریابی SOV به معنی نحوه ی تلاش های بازاریابی که یک برند دارد در برابر تلاش های بازاریابی که تمامی دسته بندی و برند ها دارند. یک مدیر بازاریابی تمایل دارد تا میدان دیدی کامل از برند در برابر فرصت های موجود که دیگر رقبا خواهند داشت، داشته باشد.

برای مثال، اگر به طور متوسط تنها 10 فرصت برای بازاریابی در روز وجود داشته باشد، حال چه از طریق تلویزیون، موبایل و یا فروشگاه ها، چه مقدار از این فرصت ها، برای تبلیغات و پیام برندها استفاده می شوند؟ اگر تنها 4فرصت را استفاده کند، معادله ی خطی می گوید که SOV در این مورد 40 درصد است.

اما تلاش برای کار بر روی سهم صدا در مجموع،  بر اساس معادله ی خطی، گمراه کننده است. بنابراین، بهترین راه این است که رسانه های خاص را انتخاب کرده و این اشتراک گذاری را در هر یک بررسی کنید.

تبلیغات

گاها تبلیغات SOV به جای بازاریابی SOV نیز استفاده می شود. یک بازاریاب که به طور کامل تفاوت این دو را میداند، هرگز در چنین فرضیاتی کار نخواهد کرد. به بیان ساده به نظر می رسد، سهم صدا برای تبلیغات، به نمایش کلی از برندتان در برابر ترکیب آن با رقبایتان است.

برای مثال، 10 تبلیغ در هفته در تلویزیون در رابطه با آب پخش شده است، 6تای آن از برند آب تولیدی شماست، سهم تبلیغات شما 60 درصد خواهد بود.

محاسبه ی سهم صدای تبلیغات برای آنالیز سرمایه گذاری رسانه ها در تلویزیون، خارج، دنیای دیجیتال و دیگر رسانه ها، بسیار مهم است.

بازاریابی دیجیتالی

محاسبه ی سهم صدای دیجیتالی، بسیار مشکل است. زیرا هرتبلیغ کننده ای آن را متفاوت محاسبه می کند. در دیجیتال، میتوان آن را با جستجو محاسبه کرد. و یا میتوان برای رسانه های اجتماعی آن را محاسبه کرد. مشکلی که با رسانه های دیجیتال وجود دارد این است که هر وبسایت، اپلیکیشن موبایل و یا رسانه ی اجتماعی، جهانی از مخاطب است، و هیچ مفهوم و یا اعتباری نیست که این داده ها را متمرکز کند.

به این سناریو نگاه کنید:

فیسبوک، داده هایش را در توییتر و یا یوتیوب به اشتراک نمی گذارد، و این برای تمامی وبسایت های دیگر وجود دارد، پس چطور مجموع حجم تبلیغات نشان داده شده را محاسبه میکنید؟ زیرا هیچ کس داده های تبلیغاتی اش را به خاطر محرمانه بودن به اشتراک نمی گذارد. از طرفی سیستم عامل های باز و بسته وجود دارند، بنابراین ارزیابی داده از سیستم های باز نسبتا ساده تر سیستم های بسته است.

به دلیل این مشکلات، میتوان سهم صدا را بر روی هر سیستم دیجیتال تخمین زد، اما نمیتوان به تصویری کامل در سیستم عامل های مختلف نگاهی انداخت.

گرچه بسیاری از برنامه ریزها از اصطلاح SOV دیجیتالی برای فرمت های آگهی استفاده می کنند، مانند اسپانسری وبسایت، اما از آنجا که بسیار گمراه کننده است آن را پیشنهاد نمی کنیم.

رسانه های اجتماعی

قبل از محاسبه، نیاز است تا به لحاظ رسانه ای که در نظر دارید، و یا رقبایی که با آن ها برخورد دارید و اصولی که وجود خواهد داشت، دقیق باشید. معمولا هیچ روش واحدی برای این موضوع موجود نیست. گاهی، براساس مجموع تعداد نمایش ها در برابر نمایش هایی که خود دارید، و گاهی مجموع درگیری ها در برابر درگیری های خودتان است.

 بهترین راه این است که آنچه را مناسب شما و برندتان است انتخاب کرده و دنبال کنید.

کانال تلگرام آوانک
Share

برای اطلاع از آخرین اخبار و جشنواره های آوانکی به جمع ما بپیوندید.

تندیس طلائی رهبری
نشان عالی رضایت مندی مشتری

استفاده از مطالب سايت آوانک فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به نرم افزاری آموت می‌باشد.

شرکای تجاری شرکت توسعه ارتباط و خدمات طلائی خاورمیانه و شرکای تجاری شرکت مخابرات ایران
Top