تماس بگيريد
caseblog

چگونه مشتریان قدیمی را مجددا به سمت خود بکشیم؟

04 اردیبهشت 1397

04 اردیبهشت 1397

چگونه مشتریان قدیمی را مجددا به سمت خود بکشیم؟

آوانک: حفظ و نگهداری جریان فروش چالش بسیار بزرگی است که اغلب کسب و کارها با آن درگیر هستند. گاهی اوقات پیگیری سرنخ های فروش قبلی بسیار به صرفه تر از تلاش برای یافتن مشتریان جدید است. در این مقاله کیت هورستد توضیح می دهد که چگونه می توان مشتریان قدیمی را مجاب کرد که مجددا از شما خرید کنند؟


جذب مجدد مشتریان قدیمی
مشتریان قدیمی می توانند منبع ارزشمند فروش شما تلقی شوند، چرا که در شرایط فعلی، آن ها کسب و کار شما را می شناسند و زمانی به خرید از شما علاقه مند بوده اند. بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که بتوانید دوباره آن ها را به خرید متقاعد کنید. یافتن سرنخ های فروش جدید نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارد.

بنابراین بهتر است از این پس به جای تمرکز 100 درصدی بر یافتن مشتریان جدید، از سوابق مشتریان قدیمی در پایگاه داده هایتان نیزغافل نشوید.

تا زمانی که اطلاعات ثبت شده خوبی از سوابق مشتریان خود دارید، عادت های خرید آنان را به خوبی می دانید. اگر تا به امروز سیستمی برای ذخیره سازی و ثبت اطلاعات مشتریان خود ندارید، باید هرچه سریع تر آن را تنظیم نمایید.

کوپر، مشاور فروش در این زمینه می گوید: "اگر در شرکت شما سیستم ثبت و ذخیره اطلاعات مشتریان وجود دارد و با توجه به اطلاعات موجود در آن بیشتر از 4 ماه است که مشتری از شما خرید نداشته است باید بلافاصله به بهترین صورت ممکن آن را پیگیری نمایید."

سعی کنید دلیل عدم خرید مجدد مشتریان قدیمی را دریابید
درک دلیل اینکه چرا مشتریان قدیمی تان شما را ترک کرده و به رقبایتان پناه برده اند بسیار مهم است، اما قبل از فروش مجدد محصول یا سرویس باید سعی کنید تا ارتباطتان با آن ها را از نو بسازید.
کوپر در این باره می گوید در اولین تماس با آنان به معرفی محصولات جدیدتان نپردازید. مثلا می توانید از آنان بپرسید: "چه خبر؟ آیا اوضاع بر وفق مراد است؟ سعی کنید در ادامه مکالمه به پاسخ این سوال دست یابید که چرا آنان ارتباطشان را با شما قطع کرده اند؟

دلایل زیادی برای این سوال وجود دارد ممکن است از خدمات مشتریان ارائه شده توسط شرکت شما ناراضی باشند و در شرکتی دیگر خدماتی به مراتب بهتر دریافت کرده باشند. در این صورت می توانید به منظور متقاعد نمودن آنان اعلام کنید که در حال حاضر در سیاست های بخش خدمات مشتریان تجدیدنظر کرده اید و یا هم اکنون شرایط و تخفیفات بسیار رضایت بخش تری را ارائه می دهید.

البته مراقب باشید که با ارائه پیشنهادات و تخفیف های جذاب به مشتریان قبلی، موجب راندن مشتریان کنونی تان نشوید. این نکته را در نظر داشته باشید که شما باید هر دو گروه این مشتریان را مد نظر داشته باشید و خواسته هایشان را تامین کنید.
گاهی اوقت مشتریان به دلیل عدم وجود ارتباطی موثر با کسب و کار شما آن را ترک می کنند و به سایر کسب و کارهای مشابه جذب می شوند. بنابراین سعی کنید که مشتریان خود را باارزش بدانید، هر از چند گاهی به آنان ایمیل های دوستانه ارسال کنید، ارسال خبرنامه به مشتریان قدیمی نیز می تواند منجر به بروز سفارش مجدد شود.

 اگر در اولین تماس با مشتریان قدیمی خود موفق به فروش مجدد نشدید ناامید نشوید، هر چند ماه یکبار با آنان تماس بگیرید. حتی اگر آنان رقبای شما را جایگزین شما کرده باشند باز هم شانس فروش مجدد به آنان را خواهید داشت چرا که امکان دارد مشتریان از سیاست های فروش و قیمت گذاری رقبا نیز ناراضی باشند ویا درتصمیمات خود تجدید نظر کرده باشند. بنابراین امکان دارد تماس شما موثر واقع شود. فراموش نکنید که مشتریان نیاز به تغییر دارند و هیچ دلیلی نمی تواند ماندن همیشگی آنان را توجیه کند.
منبع:
marketingdonut

به آوانک بپیوندید
Share
تندیس طلائی رهبری
نشان عالی رضایت مندی مشتری

استفاده از مطالب سايت آوانک فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به نرم افزاری آموت می‌باشد.

شرکای تجاری شرکت توسعه ارتباط و خدمات طلائی خاورمیانه و شرکای تجاری شرکت مخابرات ایران
مجوز شماره 735/8420726 شرکت مخابرات ایران
Top