تماس بگيريد
caseblog

صدای خود را پرورش دهید

18 مهر 1397

18 مهر 1397

صدای خود را پرورش دهید

آوانک: آیا می توان صدا را به عنوان یک عامل موثر در فرایند بازاریابی دخیل دانست؟

پاسخ این سوال قطعاً بله است؛ پیش تر نیز دلایل اهمیت صدا در بازاریابی را شرح داده ایم. برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

اما نکته ای که اهمیت مضاعف دارد این است که داشتن صدایی جذاب و آهنگین لزوماً به معنای تمام بودن کار ندارد بلکه این صدا باید پرورش یابد. تربیت صدای بازاریاب فقط در رابطه ی متقابل با تجربه های عاطفی مرتبت با کالا و خدمات امکان پذیر است و هرگز هیچ نوعی از صدا، واژه ها را از معنای زنده ی آن ها جدا نمی کند و هر صدایی بیان کننده معنی یا احساس یا حالتی می باشد.

برای تربیت صدا در بازار و امور بازاریابی و برندینگ بایستی توجه داشت که صدا و بیان انسان، حاصل عوامل مختلف فیزیولوژیکی (اندامهای تنفسی و گفتاری)، روانشناختی (شخصیت) و اجتماعی (وضع آموزش و پرورش و پایگاه اجتماعی) است. پس در پرورش صدا و بیان باید به همه این جنبه ها نظر داشت.

 

در گام نخست، تمریناتی برای شل کردن عضلات انجام دهید، به این صورت که عضلات هیچگونه فرمانی از مغز دریافت نمی کنند و کاملاً رها و شل اند، تنفس، تمریناتی برای تقویت عضلات لب و زبان وجود دارند. این تمرینات صدای بازاریاب را همزمان با انجام، باز می کنند. بازاریاب و فروشنده بر اثر این تمرینات قدرت و قاطعیتی بیشتر (با تلاشی کمتر) در خود می یابد و نت هایی را در صدای خود تشخیص می دهد که قبلاً خبری از آنها نبوده و امکانات بالقوه صدایش برایش آشکار می شود. آواز خواندن نیز طریقه بسیار خوبی برای بسط دادن صداست، نفس را تقویت می کند و بشما کمک می کند تا تشدیدکننده های صدا را بیابید.

پرورش صدا، ریشه دار کردن و عمق بخشیدن به آن با بکار انداختن دنده های تحتانی و پایین بردن دیافراگم به درون شکم، تک نفس و تاجای ممکن از عمق بدن نفس کشیدن آغاز شده و با توجه عمیق به مفهوم و احساس کلام ادامه می یابد. با ریشه دار کردن صدا و یافتن انرژی در نواحی مختلف دستگاه تنفسی و گفتاری و با صرف تلاش آگاهانه، صدا انعطاف و آزادی بیشتری یافته، قاطع تر و قوی تر می شود.

در گام بعدی محدودیت و تنش در صدا اغلب از فقدان اعتماد به نفس می آید بدین مفهوم که بازاریاب هر چه بیشتر نگران ارائه خود و محصول خود است، سعی بی منطق بیشتری می کند تا مشتری را نسبت بکار خود مطمئن سازد. همه تنش های غیر لازم، انرژی تلف شده اند. اگر به اندازه ی کافی انرژی صرف نکنید، مشتری صدایتان را نخواهد شنید و از طرفی اگر بیش از حد انرژی صرف کنید این انرژی بصورت تنفس شدید و صدای بیش از حد بلند، حیف و میل می شود. این همان چیزی است که به مبالغه ی ساختگی در احساس و درشت نمایی آنچه در مورد محصول احساس می کنید منجر می شود. در زندگی روزمره نیز انسان ها در برابر کسی که بیش از حد بی تاب است یا زیاد شور و حرارت نشان می دهد و یا هنگام حرف زدن بسوی شان پیش می آید و در گوشه ای گیرشان می اندازد، پس می زنند. صدای خوب، مستلزم ایجاد توازن ظریف و حساس بین انرژی فیزیکی و انرژی عاطفی است که برای آن باید صدا را هم بطریق فنی و هم از راه تقویت تخیل و شعور پرورش داد.

نکته مهم پایانی

بعنوان بازاریاب بایستی امکانات و توانایی های صدای خود را باز شناخته، پرورش داده و به نحوی واقع بینانه و نه ذهنی ارزیابی کنید. صدای واقعی ما با آنچه می شنویم متفاوت است و بسیاری سوءتفاهم ها به این دلیل است که صدای شخص، مقصود وی را نمی رساند. ما بخشی از صدای خود را از طریق هدایت استخوانی و لرزش های درون جمجمه دریافت می کنیم و بخشی دیگر را بصورت ذهنی می شنویم. یعنی آنچه می شنویم از یک سو آمیخته است با مقصودی که از صدای خوب و مناسب داریم و از سوی دیگر با مفهوم و مطلبی که می خواهیم بگوئیم. به بیانی مثل والیبالیست ها و پیانیست ها بازاریاب هم اگر عضلات مؤثر در تولید صدا را ورزش دهد می تواند بر کارائی و چالاکی آن ها اثر مستقیم بگذارد.

به آوانک بپیوندید
Share
تندیس طلائی رهبری
نشان عالی رضایت مندی مشتری

استفاده از مطالب سايت آوانک فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به نرم افزاری آموت می‌باشد.

شرکای تجاری شرکت توسعه ارتباط و خدمات طلائی خاورمیانه و شرکای تجاری شرکت مخابرات ایران
مجوز شماره 735/8420726 شرکت مخابرات ایران
Top