caseblog

چگونه اثربخشی بازاریابی را بسنجیم؟

02 بهمن 1397

02 بهمن 1397

چگونه اثربخشی بازاریابی را بسنجیم؟

هنگامی که صحبت از استراتژی بازاریابی به میان می آید، کار آسان این است که سریعا به دنبال پیروی از رایج ترین روش های بازاریابی برویم. اما نویسنده پرفروش ترین کتاب های بازاریابی جهان- ست گودین- معتقد است که اثربخشی فعالیت های بازاریابی کسب و کار شما چندان هم پیچیده نیست.

پاسخ گودین به این سوال که چگونه باید صاحبان کسب و کارهای امروزی، اثربخشی فعالیت های بازاریابی خود را بسنجند، بسیار ساده اما قدرتمند است، گودین می گوید:

"اگر برند شما همین فردا ناپدید شود، چه کسی واقعا دلتنگ شما خواهد بود؟ اگر شرکت شما از شنبه به فعالیت خود ادامه ندهد، مردم چند بار خبر این اتفاق را از این و آن خواهند شنید؟ " به نظر گودین، اگر ناپدید شدن برند شما برای کسی مهم نباشد، پس  شما یک برند جایگزین پذیر هستید و باید رویکرد بازاریابی خود را تغییر دهید. این اصلی ترین شیوه سنجش فعالیت های بازاریابی است، تمامی معیارهای دیگر در رده دوم اهمیت قرار می گیرند.

اکنون این پرسش مطرح می شود که چگونه می توانید این اصل را به کسب و کار خود در سال جدید، وارد کنید.

کافی است این اطلاعات را در کسب و کار خود پیاده کنید:

1-تمرکز بر جامعه و نه تنها بر مشتریان

از آن جا که سطح دسترسی به انواع کسب و کارها امروز بیش از هر زمان دیگری آسان شده است، ایجاد محصول یا خدماتی که بتواند ویژگی منحصر به فرد و متمایزی به مشتریان ارائه دهد، بسیار سخت شده است.

راه برون رفت از این تنگنا، بسیار ساده است: یک ارتباط واقعی و نزدیک با مشتریان جامعه.

برای مثال:

بهتر است رویدادهای محلی را میزبانی کنید و مشتریان تان را گرد هم آورید.

فروش محصولات با کیفیت بالا می تواند سبب شود تا مشتریان شما وفادارتر شوند.

ایجاد یک محتوای عالی و جذاب برای وب سایت های شرکت به نحوی که مشتریان را درگیر خود کند.

ایجاد یک گروه یا کانال از مشتریان در رسانه های جمعی با هدف تشویق به بحث و گفتگو درباره موضوعات روز صنعت و کسب و کارتان.

نکته مهم این است که باید در پی تسهیل ارتباط بین مشتریان تان باشید و برای شایعات مثبت دهانی اهمیت فراوانی قائل شوید تابتوانید به سطح قابل قبولی از رشد در فرآیندهای بازاریابی دست یابید.

2-گروه هدف خود را محدود کنید

بنا به نظر گودین، در بازاریابی بهتر است به جای تلاش برای یافتن مشتریان جدید برای محصول فعلی، تمرکز خود را بر توسعه محصولات جدید برای مشتریان فعلی بگذارید.

دیگر دوران مخاطب عام داشتن برای حوزه بازاریابی گذشته است و شما باید تنها و به طور مستقیم با مخاطبان اصلی خود سخن بگویید.

برای شروع، ابتدا مشخص کنید که مخاطبان هدف شما دقیقا چه کسانی هستند و سپس به طور خاص همه فعالیت های خود را به آن ها اختصاص دهید. مشکلات آن ها را حل کرده و سوالات شان را پاسخ دهید.  با این کار اعتماد ان ها را به دست خواهید آورد و در نهایت آن ها حاضر می شوند تا از شما خرید کنند.

 

 

3-نیازی نیست که همه جا آنلاین باشید

حقیقت این است که نیازی نیست تا در همه کانال های ارتباطی آنلاین، شما نیز وجود داشته باشید. در عوض فقط باید به سراغ آن دسته ارتباطات آنلاینی بروید که مخاطبان اصلی شما بیش تر در آن جا وجود دارند.

ترمز تلاش های پرسرعت بازاریابی خود را بکشید و کمی تامل کنید. به استثنای مواردی که مشتریان هدف شما در پی آن هستند، نیازی نیست به کمپین جدیدی بپردازید. در عوض به هر طریقی که می توانید بر ارزش تجربه مشتری بیفزایید. این بهترین راه برای افزایش اثربخشی تلاش های بازاریابی تان است.

به آوانک بپیوندید
Share
تندیس طلائی رهبری
نشان عالی رضایت مندی مشتری

استفاده از مطالب سايت آوانک فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به نرم افزاری آموت می‌باشد.

شرکای تجاری شرکت توسعه ارتباط و خدمات طلائی خاورمیانه و شرکای تجاری شرکت مخابرات ایران
مجوز شماره 735/8420726 شرکت مخابرات ایران
Top