5 گام بازاریابی ربایشی برای کمک به مشتری

5 گام بازاریابی ربایشی برای کمک به مشتری

یکی از پدیده‌هایی که با وزیدن طوفان اینترنت به کلی تغییر ماهیت داد، فرآیند خرید و فروش بود. قبلاً در رابطه بین فروشنده و مشتری، فروشنده منبع آگاه بود و مشتری سردرگم، مجبور می‌شد که به حرف‌های فروشنده اعتماد کند. اما امروز وضع تغییر کرده و مشتریان قبل از خرید با جست و جو در اینترنت درباره محصول مورد نیاز خود اطلاعات کسب می‌کنند و به راحتی بین محصولات موجود در بازار مقایسه انجام می‌دهند.

در این جاست که دیگر فروشندگان نمی‌توانند با چرب زبانی جنسی را بفروشند، و دستشان سریعاً برای مشتری آگاه امروز رو می‌شود. طبیعتاً فروشندگان هم باید به تناسب این تغییر، استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را تغییر دهند. در واقع آن‌ها باید نقش یک راهنمای خیرخواه را برای مشتری ایفا کنند تا یک فروشنده. برای توضیح این مطلب لازم است تا با مفهوم "بازاریابی ربایشی" و کاربرد آن آشنا شوید.

بازاریابی ربایشی را دریابید

در بازاریابی به روش ربایشی (درون‌گرا)، تمرکز بر جذب مشتری و کشاندن او به درون فضای کسب و کار شما (معمولاً با تولید محتوای با کیفیت) است. در این روش، وب‌سایت و صفحات شما در رسانه‌های اجتماعی فضای اصلی کسب‌وکارتان محسوب می‌شوند.

با بازاریابی ربایشی، به جای صرف زمان و بودجه برای پیدا کردن مشتریان جدید، بر افزایش جذابیت و کیفیت رسانه‌های خود تمرکز می‌کنید. با این هدف که در زمان نیاز، مشتری بتواند به شما دسترسی داشته باشد.

این را هم بگویم که بازاریابی ربایشی فقط به هدف جذب مشتری انجام نمی‌شود. در واقع ایجاد رابطه صمیمی با مشتری، عنصر اصلی بازاریابی ربایشی است. به بیان دیگر هدف اصلی ایجاد مسیر برای مشتری است. به طوری که با طی آن مسیر، غریبه‌ها تبدیل به علاقه‌مندان و دوستان شما شوند.

فرآیند بازاریابی ربایشی

فرآیند اعمال این نوع بازاریابی قبل از هر چیز با تولید محتوای با کیفیت آغاز می‌شود. محتوای شما باید به‌گونه‌ای باشد که ارزشی به مشتری ارائه کند. این که چه نوع محتوایی و به چه صورت باید تولید شود کاملاً به نوع کسب و کار و مخاطب شما بستگی دارد.مثلا برخی کسب و کارها فقط باید روی شبکه های اجتماعی تمرکز کنند و برای برخی دیگر ارسال پیام صوتی راه حل خواهد بود.

ارسال پیام صوتی در بازاریابی ربایشی می تواند به مشتریان کمک کند

یادتان باشد که همیشه ارائه راهنمایی مفید در جهت حل مشکل مشتریان، برای آنان بسیار جذاب‌تر از توضیحات تکراری درباره ویژگی‌های محصولات هست. در حقیقت اگر مشتری حس کند که شما صادقانه در پی رفع نیاز او هستید، به شما اعتماد می‌کند. پس سعی کنید با ارائه اطلاعات مفید به مشتریان آن‌ها را برای کسب اطلاعات بیشتر و در نهایت خرید، مشتاق نمایید.

فرآیند بازاریابی ربایشی را گام به گام پیش ببرید

فرآیند بازاریابی ربایشی را می‌توان به پنج مرحله ساده تفکیک کرد:

  1. استراتژی محتوایی خود را به صورت دقیق تعیین کنید و سپس بر اساس آن به تولید محتوای با کیفیت بپردازید، به طوری که باعث جذب افراد به وب‌سایت شما شود.

  2. بعد از انتشار محتوا آمار بازدید و بازخوردهای آن را رصد کنید تا از درست بودن روند تولید محتوای خود اطمینان حاصل کنید. همچنین دیدگاهی از مخاطبان و افرادی که رسانه‌های شما را دنبال می‌کنند به دست می‌آورید.

  3. با توجه به سابقه و اطلاعاتی که از سرنخ فروشتان دارید راهکارها و توصیه‌های مفید را به صورت شخصی سازی شده به او ارائه دهید. برای این کار لازم است تا قبل از برداشتن گوشی تلفن و برقراری تماس، بدانید با چه کسی می‌خواهید صحبت کنید و شما چگونه می‌توانید به او کمک کنید. برای این منظور می‌توانید از نرم افزار پیگیری تماس استفاده کنید.

  4. پس از اینکه اطلاعات موردنیاز را در اختیار سرنخ فروشتان قرار دادید، راه‌ها و کانال‌های ارتباطی مختلفی را برای ارتباط با وی در نظر بگیرید. اگر شما بتوانید فرصتی برای ارتباط دوباره با سرنخ فروشتان بسازید، احتمال فروش به او افزایش می‌یابد.

  5. یادتان نرود که باید به مشتری در تصمیم گیری برای خرید کمک کنید. اصلاً ذهنیت شما باید این باشد که وظیفه شما فروش محصول به مشتری نیست، بلکه باید به او کمک کنید. تقلا برای فروش محصول به هر قیمتی، در مدت زمان کوتاهی مشتریان بالقوه شما را می‌پراند!

نتیجه‌گیری

یادتان باشد تنها درصورتی‌که به هدف کمک و حل مشکل، اولین تماس را با مشتری بگیرید می‌توانید انتظار داشته باشید که در مراحل بعدی این تماس به فروش بیشتر منجر شود. صبور باشید و با تولید محتوای خوب و مستمر، روابط سازنده‌ای با سرنخ‌های فروش خود ایجاد کنید. امروزه اطلاعات در حجم وسیعی در اختیار افراد قرار دارد. موفقیت کسب و کار شما درگرو ارزش‌آفرینی و کمک به مشتری است و نه تلاش برای فروش هرچه بیشتر. پس اطمینان حاصل کنید که استراتژی بازاریابی و فروش خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که از رقبای خود پیشی بگیرید.

به آوانک بپیوندید
Share
تندیس طلائی رهبری
نشان عالی رضایت مندی مشتری

استفاده از مطالب سايت آوانک فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به نرم افزاری آموت می‌باشد.

Top