آوانک

تکذیبیه پلیس فتا برای شایعه 05138062

فهرست محتوا

دروغ پردازی و شایعه پراکنی همواره از حواشی فضای مجازی و دنیای دیجیتال بوده است. عده ای برای رسیدن به منافع مادی خود از گفتن دروغ های بزرگ ابایی ندارند و باعث مسمومیت ذهن مخاطبان و مصرف کنندگان اطلاعات می شوند.

شیادان پا را فراتر می گذارند

وقتی یکی از همین شایعات در قالب پیامک و در حجم گسترده به تلفن همراه مخاطبان ارسال می‌شود، موضوع ابعاد جدیدی می یابد و موجی از ناامنی روانی میان دریافت‌کنندگان پیامک ایجاد می کند که به راحتی نمی‌توان اثرات مخرب آن را جبران نمود. اخیراً به همین روش شیادان، یک محصول مخابراتی معتبر و موثر را که در میان شرکت ها، افراد و مجموعه های دولتی و خصوصی از جایگاه مناسبی برخوردار می باشد، هدف قرار داده اند:

«05138062، بچه‌ها این پیش شماره از مشهد زنگ می‌زنه اصلا بهش جواب ندین باعث میشه وارد گوشی تلفن همراه شما بشه و اطلاعاتتون هک بشه»

آوانک را بهتر بشناسید

شماره 985138062+ مربوط به سامانه پیام صوتی آوانک، متعلق به نرم افزاری آموت می باشد که از سال 1394 برای اولین بار در ایران راه اندازی شده است. آوانک با این شماره تلفن قابلیت اطلاع رسانی انبوه پیام صوتی را دارد. همچنین آوانک ویژگی های جذابی مانند ارسال Otp یا همان رمز یکبار مصرف را دارد که برای ایجاد امنیت حساب کاربری اپلیکیشن ها، اینترنت بانک و خرید آنلاین، فعالسازی خدمات اینترنتی و …. کاربرد داشته و به صورت گسترده مورد استقبال برنامه نویسان قرار می گیرد.

پلیس فتا وارد می شود

اکنون پرونده این دروغ پردازی در اداره پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) در حال بررسی است. سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان ‌رضوی در این باره توضیح می دهد:

این پیامک جعلی است و درباره پشت پرده آن دو فرضیه مطرح است، اول آن که در بیشتر پرونده‌های مشابه افراد به منظور جذب مخاطب (ممبر) در رسانه های اجتماعی بیشتر اقدام به ساخت این شایعات می‌کنند و موضوع بعدی تخریب رقبایشان است که مورد دوم در این پرونده محتمل‌تر است.

یکی از سرنخ‌های مهم در پیگیری این پرونده، استفاده شیادان از سامانه‌های رسمی پیامکی است که این سامانه‌ها معمولا برای ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی استفاده می‌شود. در این راستا گروهی از کارشناسان پلیس فتا رصدهای تخصصی خود را آغاز کرده‌اند.

سرهنگ جهانشیری در ادامه افزود: بسیاری از شرکت‌های خدماتی نظیر اتفاقات گاز‌، برق، شهرداری، اداره اوقاف‌، حوادث غیرمترقبه، اداره هواشناسی، سامانه OCV یا همان احراز هویت و دیگر سازمان‌های مربوط که نیاز به اطلاع‌رسانی عمومی دارند از سرشماره مطرح شده، پیام صوتی ارسال می‌کنند که مورد تایید مخابرات و دیگر دستگاه‌های ذیربط امنیتی است.

وی همچنین از مردم خواست در صورتی که چنین پیامکی دریافت کردند، نیاز نیست هیچ اقدامی انجام دهند یا اطلاعاتی که از آن‌ها خواسته شده را به جایی ارسال کنند. نادیده گرفتن این‌گونه پیامک‌ها بهترین شیوه برخورد است.

پرونده ویژه تشکیل می شود

رئیس پلیس فتای خراسان همچنین در این باره گفت: برای شناسایی هویت انتشاردهندگان این پیامک جعلی، پرونده ویژه ای تشکیل شده است و گروهی از کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی اقدامات خود را برای شناسایی و دستگیری متهمان آغاز کرده‌اند. سرهنگ جهانشیری در پایان به آن دسته از افراد که فضای سایبری را وسیله رسیدن به اهداف سوء خود می‌دانند هشدار داد که مطابق قانون رسیدگی به جرائم رایانه‌ای نشر هرگونه اکاذیب جرم بوده و علاوه بر پیگرد قانونی مجازات حبس و جریمه نقدی در انتظار مجرمان خواهد بود.

Search
محبوب ترین مطالب
مطالب مرتبط
سامانه پیام صوتی آوانک

همین حالا عضو خبرنامه ما شوید و

10 روز پنل رایگان دریافت کنید!

ورود
خرید پنل آوانک