آوانک

ریتنشن مارکتینگ چیست و این بازاریابی بازگشتی چگونه معجزه می‌کند؟

ریتنشن مارکتینگ چیست و این بازاریابی بازگشتی چگونه معجزه می‌کند؟
فهرست محتوا

همیشه وقتی صحبت از اصول بازاریابی می‌شود، جذب مشتری جدید را به ذهن متبادر می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی فقط برای جذب مشتری جدید نیست. گاهی برای حفظ مشتریان قدیمی و فروش دوباره به آن‌هاست.

کسب درآمد و یا فروش به مشتریان فعلی قطعا راحت‌تر از جذب مشتریان جدید است؛ شما برای جذب مشتریان جدید باید زمان و انرژی بیشتری بگذارید. Retention Marketing یا همان بازاریابی بازگشتی به معنی حفظ و نگهداشت مشتریان بالفعل است تا توسط آن‌ها به سود و درآمد برسید.

شما برای بازاریابی حرفه‌ای و اصولی باید با اصطلاحات و روش‌های مختلف آن آشنا باشید؛ اگر کسب‌وکار کوچک یا بزرگی دارید شما را به خواندن این مطلب و مقاله فانل فروش یا قیف فروش چیست؟ دعوت می‌کنیم.

ریتنشن مارکتینگ چیست؟

ریتنشن مارکتینگ که بازاریابی بازگشتی هم نام دارد یک روش بازاریابی است؛ در این روش، مشتریانی هدف قرار می‌گیرند که قبلا از خدمات یا محصولات ما استفاده کرده‌اند. بازاریابی بازگشتی تمام اقداماتی است که انجام می‌شود تا مشتریان فعلی یک کسب‌وکار تبدیل به مشتریان وفادار شوند و باز هم از خدمات یا محصولات آن کسب‌وکار استفاده کنند.

لازم است اشاره کنیم که استفاده از بازاریابی بازگشتی به معنای رها کردن انواع دیگر بازاریابی نیست؛ بلکه شما می‌توانید در کنار توجه به دیگر بخش‌های قیف فروش‌تان، ریتنشن مارکتینگ را هم پیش ببرید و برای آن استراتژی بچینید.

هدف از ریتنشن مارکتینگ چیست؟

به طور کلی ریتنشن مارکتینگ برای حفظ تعامل و ارتباط با مشتری، جلب رضایت آن‌ها و به دنبال آن خرید دوباره از شرکت است.

      • بازگشت مشتریان قدیمی به چرخه خرید

      • کاهش نرخ نارضایتی مشتریان

      • افزایش سود کسب شده از هر مشتری

    بازاریابی بازگشتی به چه دلیل اهمیت دارد؟

        • با توجه به اینکه جذب مشتری نیاز به زمان و هزینه زیادی دارد، چرا روی مشتریانی که قبلا جذب کرده‌اید، تمرکز نکنید؟ شما فرصت این را دارید که با راضی نگه داشتن مشتریان فعلی خود، باز هم محصول یا خدمات خود را به آن‌ها بفروشید. به این شکل تا اندازه زیادی در زمان و هزینه‌تان صرفه‌جویی شده است.

        • مشتریان تکراری شما به اطلاعات کم‌تری نیاز دارند چون تا اندازه زیادی با شما و محصول‌تان آشنایی دارند؛ این یعنی زمان کم‌تری از کارمندان برای جذب و توضیح گرفته می‌شود که می‌تواند صرف جذب مشتریان بیشتر شود.

        • مشتری شما اگر برای بار دوم از شما خرید کند، احتمالا تبدیل به یک مشتری وفادار می‌شود و برای دفعات بعدی هم از محصول شما استفاده خواهد کرد و خرید باز هم تکرار خواهد شد.

      روش‌های بازاریابی بازگشتی

          • ارسال پیامک برای مشتریان: ارسال پیامک انبوه برای مشتریان سابق شما می‌تواند باعث یادآوری دوباره شما و کسب‌وکارتان به آن‌ها شود. ارسال پیام صوتی برای ارائه کد تخفیف یا ارسال صوت بعد از موجود شدن محصول جدید، می‌تواند روش‌های مختلفی باشد برای اینکه مشتریان قدیمی را دوباره جذب کنید. برای اینکه بتوانید پیامک یا پیام صوتی‌ خود را به مشتریان خود ارسال کنید، نیاز به تهیه پنل تبلیغاتی یا پنل پیام صوتی دارید.

          • شبکه‌های اجتماعی: مشتریان شما وقتی از شما خرید کنند و راضی باشند، شبکه‌های اجتماعی مختلف شما را دنبال خواهند کرد؛ از این طریق می‌توانید تمام محصولات موجود خود را به اطلاع آن‌ها برسانید و گاهی با ارائه یک کد تخفیف وسوسه‌انگیز، آن‌ها را به خرید ترغیب کنید.

          • راه‌اندازی کمپین‌های مختلف: طراحی کمپین‌های مختلف با اهداف گوناگون می‌تواند مشتریان شما را دوباره به شما بازگرداند. اگر اهداف خیرخواهانه یا انسان‌دوستانه را هم برای کمپین خود انتخاب کنید، تاثیرگذار تر خواهد بود.

          • خدمات پس از فروش: ارائه خدمات پس از فروش مناسب، باعث رقم زدن تجربه‌ای خوب از خرید برای مشتری می‌شود. مشتری وقتی پشتیبانی خوبی پس از خرید از سمت شما دریافت کند و راضی باشد، ترجیح می‌دهد از شما خرید کند تا برندی که نمی‌شناسد و اطلاعاتی درباره آن ندارد.

          • ارسال پیام صوتی: ارسال پیام صوتی آوانک یک سرویس ریتنشن مارکتینگ بسیار موثر و کاربردی است؛ اینکه هرازگاهی یاد مشتریان قدیمی خود کنید و مناسبت خاصی را به آن‌ها تبریک بگویید از روش‌های مناسب بازاریابی بازگشتی است.

        بازاریابی بازگشتی برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

        بازاریابی بازگشتی برای تمام کسب‌وکارها -چه کوچک و چه بزرگ- مناسب است؛ مخصوصا اگر محصول یا خدمات شما جوری باشد که مشتریان مدام نیاز به خرید آن داشته باشند. اگر شما کالایی شبیه مواد شوینده دارید، افراد مدام از محصول شما استفاده می‌کنند و بعد از تمام شدن آن، دوباره آن را تهیه می‌کنند. در چنین شرایطی ریتنشن مارکتینگ بسیار مفید خواهد بود.

        Search
        محبوب ترین مطالب
        مطالب مرتبط
        سامانه پیام صوتی آوانک

        همین حالا عضو خبرنامه ما شوید و

        10 روز پنل رایگان دریافت کنید!

        ورود
        خرید پنل آوانک